24. 02. 2025
1. část
V dnešní době, kdy je trh přesycen kvanty podobného zboží, je vizuální
podoba výrobků klíčovým faktorem pro úspěšnost na trhu. Design produktů
nejenže přitahuje zákazníky, ale může být také významnou konkurenční
výhodou. Aby si firmy ochránily své originální návrhy před napodobením,
mohou využít institut průmyslového vzoru. Tento právní nástroj poskytuje
ochranu estetickým prvkům výrobků a zajišťuje, že jejich tvůrci mohou
plně využívat své inovace bez rizika nelegálního kopírování. Co si
představit pod průmyslovým vzorem a jaké jsou podmínky pro jeho registraci?
To si přiblížíme v následujícím článku.
Průmyslové vzory jsou určeny k ochraně výsledků tvůrčí činnosti či designérských řešení. Definici průmyslového vzoru najdeme v zákoně č. 207/2000 Sb., o ochraně průmyslových vzorů. Průmyslovým vzorem se rozumí vzhled výrobku nebo jeho části, spočívající zejména ve znacích linií, obrysů, barev, tvaru, struktury nebo materiálů výrobku samotného, nebo jeho zdobení. Jako příklad si můžeme uvést jedinečné módní doplňky, bytové doplňky, obalové materiály a designové hračky.
K tomu, aby byl průmyslový vzor hoden ochrany, je nezbytné, aby se jednalo o nový vzor s individuální povahou.
Co si představit pod pojmem nový? Ve spojení s průmyslovým vzorem se jedná o takový vzor, který nebyl před podáním přihlášky zpřístupněn veřejnosti. Průmyslové vzory jsou považovány za shodné, pokud se jejich vzhledové znaky, které tvoří podstatu průmyslového vzoru, liší jen nepatrně a není tak naplněn požadavek novosti.
Individuálnost povahy průmyslového vzoru znamená, že celkový dojem, který vyvolává u informovaného uživatele, se liší od celkového dojmu, který vyvolává odlišný, již dříve zpřístupněný vzor. Je podstatné si určit, že informovaný uživatel není podle judikatury běžný uživatel s průměrnou pozorností, nýbrž osoba, která vykazuje zvláštní ostražitost, široké osobní zkušenosti, rozsáhlé znalosti z daného odvětví včetně znalostí již existujících průmyslových vzorů v daném odvětví, znalosti prvků obvyklých pro podobné průmyslové vzory a v důsledku svého osobního zájmu o dotyčné výrobky vykazuje při jejich využívání relativně vysoký stupeň pozornosti (*). Ve zkratce lze za informovaného spotřebitele považovat osobu, která vykazuje nadprůměrnou pozornost a zvláštní ostražitost ve vztahu k posuzování průmyslových vzorů.
Pokud jste tedy výrobce, umělec nebo designér a máte za to, že Váš výrobek je nový, doposud nebyla žádná jeho obdoba registrována a působí odlišným dojmem než jiné existující vzory, můžete si nechat Váš výrobek ochránit jakožto průmyslový vzor a zabránit tak jeho kopírování konkurencí.
Pojem výrobek je ve spojení se zákonem o ochraně průmyslových vzorů nutné chápat šířeji než jen jako průmyslově nebo řemeslně vyrobený předmět, který je plošný nebo prostorový a který má pevnou, hmotnou, tj. tělesnou, hmatatelnou formu. Ochrana může být poskytnuta i výrobkům, jejichž jedinečnost spočívá ve spojení obsahové části výrobku a jeho obalu, jako je například kolekce vánočního cukroví ve zdobném obalu, svíčka ve specifické skleněné nádobě či krém v porcelánové nádobě. Předmětem ochrany se stává vzhled výrobku – spojení obsahu s obalem jako celku. Vzhled samotného předmětu (cukroví, svíčky, krému) není v tomto případě chráněn sám o sobě, jakožto není chráněn obalový materiál (krabička, sklenice, nádoba).
V příští části článku se zaměříme na to, jaké kroky musíte podniknout, aby se Váš výrobek stal chráněným průmyslovým vzorem a podle jakých kritérii Úřad průmyslového vlastnictví hodnotí navrhované výrobky.
JUDr. Sandra Sophia Loudová
advokátní koncipient