Nedávno jsem koupil osobní automobil v autobazaru. Po pár měsících jsem zjistil, že má auto poruchu (vadu), která je opravitelná za x desítek tisíc. Obrátil jsem se na autobazar s tím, že auto má vady. Prodejce mi sdělil, že záruka se na bazarová auta nevztahuje a že jsem si ho měl lépe prohlédnout před podpisem smlouvy, ale že o žádné vadě nevěděl a že musela vzniknout až mým užíváním. Opravdu se na bazarová auta nevztahuje žádná možnost reklamace?
Autobazar Vám podal mylnou informaci v zájmu bagatelizovat celou záležitost. Na ojetá vozidla se podle občanského zákona vztahuje klasická dvouletá, případně zkrácená roční reklamační lhůta. Zákon nám pro autobazary udává jako standartní lhůtu 24měsíční, případně po domluvě kupujícího s prodávajícím nejméně 12 měsíců. V případě, že se bude jednat o prodávajícího v podobě fyzické osoby, poté je reklamační lhůta „pouze“ 12 měsíců. Hlavním rozdílem mezi nákupem od fyzické osoby či bazaru, není jen reklamační lhůta, ale hlavně důkazní břemeno. Jestliže se u vozidla, koupeného od autobazaru, vyskytne (skrytá) vada v prvních 12 měsících (6 měsících) od nákupu, musí autobazar dokazovat, že tato vada v době nákupu vozidla neexistovala. Jestliže by byl nárok na reklamaci uplatňován později (tzn. po 12 měsících od nákupu), důkazní břemeno by leželo na kupujícím, tedy Vás.
To znamená, že pokud Vám prodejce sdělil, že vada vznikla až následně po prodeji, musí to řádně prokázat, jeho tvrzení není postačující.
Kdybyste se rozhodl v reklamaci dále oficiálně pokračovat, neváhejte se
na nás kdykoliv obrátit. Každý případ je odlišný a je komplikované ho
posuzovat bez bližších znalostí celé problematiky.
Každý případ je unikátní a bez bližších informací o okolnostech
případu nelze celou věc jednoznačně posoudit.