Poradna

Nedávno jsem koupil osobní automobil v autobazaru.

Dotaz

Nedávno jsem koupil osobní automobil v autobazaru. Po pár měsících jsem zjistil, že má auto poruchu (vadu), která je opravitelná za x desítek tisíc. Obrátil jsem se na autobazar s tím, že auto má vady. Prodejce mi sdělil, že záruka se na bazarová auta nevztahuje a že jsem si ho měl lépe prohlédnout před podpisem smlouvy, ale že o žádné vadě nevěděl a že musela vzniknout až mým užíváním. Opravdu se na bazarová auta nevztahuje žádná možnost reklamace?

Odpověď

Autobazar Vám podal mylnou informaci v zájmu bagatelizovat celou záležitost. Na ojetá vozidla se podle občanského zákona vztahuje klasická dvouletá, případně zkrácená roční reklamační lhůta. Zákon nám pro autobazary udává jako standartní lhůtu 24měsíční, případně po domluvě kupujícího s prodávajícím nejméně 12 měsíců. V případě, že se bude jednat o prodávajícího v podobě fyzické osoby, poté je reklamační lhůta „pouze“ 12 měsíců. Hlavním rozdílem mezi nákupem od fyzické osoby či bazaru, není jen reklamační lhůta, ale hlavně důkazní břemeno. Jestliže se u vozidla, koupeného od autobazaru, vyskytne (skrytá) vada v prvních 12 měsících (6 měsících) od nákupu, musí autobazar dokazovat, že tato vada v době nákupu vozidla neexistovala. Jestliže by byl nárok na reklamaci uplatňován později (tzn. po 12 měsících od nákupu), důkazní břemeno by leželo na kupujícím, tedy Vás.

To znamená, že pokud Vám prodejce sdělil, že vada vznikla až následně po prodeji, musí to řádně prokázat, jeho tvrzení není postačující.

Kdybyste se rozhodl v reklamaci dále oficiálně pokračovat, neváhejte se na nás kdykoliv obrátit. Každý případ je odlišný a je komplikované ho posuzovat bez bližších znalostí celé problematiky.
Každý případ je unikátní a bez bližších informací o okolnostech případu nelze celou věc jednoznačně posoudit.

Dotaz do právní poradny

Odesláním formuláře souhlasím se zpracováním osobních údajů.

Uděluji souhlas s použitím svých osobních a kontaktních údajů pro účely marketingu a nabídky služeb společnosti.

Položky formuláře označené * jsou povinné.

  • V rámci právní poradny jsou poskytovány obecné právní odpovědi na základě zaslaného dotazu na e-mailovou adresu poradna@langmeier.cz. Jedná se o obecné právní dotazy, na které je v rámci poradny poskytnuta stručná a srozumitelná obecná odpověď v souladu s právními předpisy ČR, která především doporučí další postup pro řešení dané situace či právního problému. Rozsah poskytnuté právní odpovědi je maximálně 1800 znaků. Poskytování písemných odpovědí je dobrovolnou činností právníků a nejedná se o poskytování advokátních služeb. Advokátní kancelář Langmeier & Co., advokátní kancelář s.r.o. nenese odpovědnost za poskytnuté odpovědi a za jednání vzniklé na základě těchto odpovědí s ohledem na obecnost položených dotazů a obecnou odpověď.
  • Pokud bude mít osoba zájem o poskytnutí právních služeb a zastoupení, musí kontaktovat advokátní kancelář Langmeier & Co., advokátní kancelář s.r.o. na e-mailové adrese info@langmeier.cz či jiným způsobem. Advokátní služby budou poskytovány v rámci aktuálního ceníku a podmínek advokátní kanceláře.
  • Zasláním dotazu do právní poradny na e-mail poradna@langmeier.cz souhlasíte s možným zveřejněním dotazu v právní poradně. Veškeré osobní údaje jako jméno a adresa budou anonymizovány.
Jsme součástí skupiny AEQUITAS Group.
Aequitas Group