02. 09. 2024
S letní sezonou se pravidelně zvyšuje provoz letecké dopravy. Před nástupem do letadla ale může dojít k několika problémům a cesta na vytouženou dovolenou se stane jednou velkou komplikací.
S takovými situacemi jsme se setkávali zejména na začátku července letošního roku. Vzhledem k přeplněné letecké síti nad Evropou se s obdobnými problému budeme pravděpodobně setkávat i na dále. Na problémy v letecké dopravě pamatuje nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 261/2004 ze dne 11. února 2004, kterým se stanoví společná pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letů, a kterým se zrušuje nařízení (EHS) č. 295/91.
Nařízení zná několik případů, kdy mohou nastat v letecké dopravě komplikace výrazně dopadající na cestující. Jedním z nich je odepření nástupu pasažéra na palubu letadla.
Pokud letecký dopravce důvodně očekává, že dojde k odepření nástupu na palubu, například z důvodu prodeje většího množství letenek, než je míst na palubě letadla, vyzve nejprve dobrovolníky k odstoupení od jejich rezervací a domluví se s nimi na náhradě. Zároveň dobrovolníkům poskytne náhradu pořizovací ceny letenky nebo je přesměruje na co nejbližší jiný let do místa určení, či na pozdější let, vždy s ohledem na přání cestujícího. Rozhodné samozřejmě bude, zda ve zvoleném letu budou volná místa.
Jestliže se nepřihlásí dostatečný počet dobrovolníků k tomu, aby zbývající cestující s rezervacemi mohli nastoupit na palubu, může letecký dopravce odepřít cestujícím nástup na palubu proti jejich vůli. Jestliže je nástup na palubu odepřen cestujícím proti jejich vůli, vzniká jim právo na náhradu škody.
Výše náhrady škody se odvíjí od délky letu a je stanovena
následujícím způsobem:
• u letů o délce nejvýše 1500 km je výše náhrady škody 250 EUR,
• u letů v rámci EU delších než 1500 km a u všech ostatních letů
o délce od 1500 km do 3500 km je výše náhrady škody 400 EUR;
• u všech ostatních letů je výše náhrady škody 600 EUR.
Při určování vzdálenosti se vychází z posledního místa určení, kam cestující v důsledku odepření nástupu na palubu nebo zpoždění přiletí později než v plánovaném čase.
V případě zrušení letu má cestující nárok na poskytnutí náhrady pořizovací ceny letenky nebo přesměrování na co nejbližší jiný let do místa určení. Pakliže taková možnost není, cestujícím by měla být zdarma nabídnuta strava a občerstvení v rozsahu přiměřeném čekací době, ubytování v hotelu, pokud to bude nezbytné, a přepravu mezi letištěm a ubytováním.
Náhrada škody se vyplácí hotově, elektronickým bankovním převodem, bankovními příkazy nebo bankovními šeky. V případě dohody podepsané cestujícím lze poskytnout cestovní poukazy nebo jiné služby. V neposlední řadě je třeba dodat, že letecký dopravce má povinnost vás informovat o vašich právech. Proto se nenechte odradit a zeptejte se leteckých dopravců, co vám v konkrétní situaci nabízí. Zároveň se nenechte zmást možným ustanovením o zpoždění a vzdání se odpovědnosti leteckého dopravce v přepravní smlouvě.
Mgr. Dominik Hoda
advokátní koncipient