Média & PR

Klidná dovolená 5. - Odstoupení klienta od smlouvy o zájezdu

19. 08. 2024

Klidná dovolená 5.

Období letních dovolených je stále v plném proudu. Většina z nás se těší, jak si vysněný týden užije v maximálním klidu, odpočne si a zrelaxuje. V minulých částech našeho letního speciálu Klidná dovolená jsme se zaměřili na vady zájezdu a jak při jejich existenci postupovat. Co když nastanou okolnosti, pro které na dovolenou odjet ani nemůžete či nechcete? Jak v tomto případě postupovat? Lze odstoupit od smlouvy o zájezdu před začátkem zájezdu?

Obecně má zákazník právo od smlouvy o zájezdu odstoupit. Podstatné je, zda k odstoupení dojde před zahájením zájezdu či v jeho průběhu. Důvody pro odstoupení od smlouvy o zájezdu v jeho průběhu jsme přiblížili v minulých částech letního speciálu Klidná dovolená. V tomto článku se zaměříme na odstoupení od smlouvy o zájezdu ještě před jeho zahájením.

Podstatné je proto určit okamžik zahájení zájezdu. Za okamžik zahájení zájezdu je považován čas zahájení první služby. U leteckého či autobusového zájezdu se jedná o okamžik odbavení, u zájezdu s vlastní dopravou okamžik nástupu do ubytování.

Před zahájením zájezdu může zákazník vždy od smlouvy o zájezdu odstoupit, jak je uvedeno v ust. § 2533 občanského zákoníku. O skutečnosti, že od smlouvy o zájezdu lze kdykoliv před zahájením zájezdu odstoupit, musí být zákazník pořadatelem řádně informován a je povinnou náležitostí potvrzení o zájezdu či všeobecných obchodních podmínek.

Forma odstoupení od smlouvy o zájezdu není stanovena, ale z obezřetnosti doporučujeme písemnou formu. Samotné nenastoupení zákazníka na zájezd (např. nenechám se ani odbavit na letišti, nepřijedu do ubytování) nelze brát jako konkludentní odstoupení od smlouvy. Vždy je nutný projev vůle zákazníka a jeho doručení druhé straně (ať ústní). Pořadatel nemůže limitovat zákazníka tím, že v obchodních podmínkách pro případ odstoupení od smlouvy o zájezdu nastaví složitý proces (speciální emailová adresa pro zaslání v kombinaci se speciální formou odstoupení zaslaná v přesný čas). Takovéto ustanovení obchodních podmínek je považováno za neplatné.

Požadavek pořadatele na přiměřené odstupné, které bude v případě odstoupení od smlouvy o zájezdu muset zaplatit zákazník, je též v souladu s občanským zákoníkem. Informace o výši odstupného je povinou náležitostí potvrzení o uzavření smlouvy o zájezdu (tzn. potvrzení o zájezdu) či součástí obchodních podmínek, které jsou závaznou součástí smlouvy o zájezdu. V praxi je odstupné uvedeno jako pevná částka či určena odstupňování částky. Výše odstupného však nesmí být taková, aby zakládala nerovnováhu práv a povinností stran v neprospěch slabší strany, tj. spotřebitele.

V příští části seriálu Klidná dovolená se zaměříme na to, jaké jsou zákonné podmínky pro odstoupení od smlouvy o zájezdu před jejím zahájením a kdy nemá pořadatel nárok na zaplacení odstupného.

JUDr. Sandra Sophia Loudová
advokátní koncipientka
loudova@langmeier.cz

Jsme součástí skupiny AEQUITAS Group.
Aequitas Group