Média & PR

Klidná dovolená 3. - Ztráta radosti z dovolené

05. 08. 2024

Klidná dovolená 3.

Období letních dovolených je v plném proudu. Většina z nás se těší, jak si vysněný týden, na který se těší celý rok, užije v maximálním klidu, odpočne si a zrelaxuje. Ale co když se dočkáte opaku? Co když vaše dovolená nesplňuje většinu z toho, co inzerovala cestovní kancelář? Máte právo domáhat se nápravy? Jak postupovat při zjištění vad zájezdu?

V minulých částech letního seriálu jsme se věnovali vadám zájezdu a právům, které z nich zákazníkovi plynou. Málokdo však tuší, že krom slevy zájezdu či následné náhrady vynaložených nákladů na zajištění nápravy vad zájezdu má zákazník právo na náhradu nemajetkové újmy za narušení dovolené. Ztráta radosti z dovolené neznamená, že na základě vašich subjektivních pocitů vás dovolená přestala bavit, ale že z důvodů na straně pořadatele došlo k jednání či pochybení, co tuto radost zkazilo.

Tento nárok najdeme v občanském zákoníku v § 2543, podle kterého při porušení povinností nahradí pořadatel zákazníkovi bez zbytečného odkladu vedle škody také újmu za narušení dovolené, zejména byl-li zájezd zmařen nebo podstatně zkrácen.

Důležité je, že náhrady újmy za narušení dovolené se lze dovolat i v případě odstoupení od smlouvy o zájezdu či požadavku na slevu z důvodu existence závažných vad zájezdu. Tyto nároky mohou být uplatněny současně.

K uplatnění tohoto nároku musí zákazník prokázat, že při zájezdu došlo k porušení povinnosti, za kterou pořadatel odpovídá, a zákazníkovi tak vznikla v přímé souvislosti s tím škoda. Podle důvodové zprávy k občanskému zákoníku je předmětem ochrany zájezdu zajištění jejího nerušeného a odpočinkového účelu. Následkem narušení tohoto účelu může být zklamání, strádání, podráždění, rozrušení nebo frustrace zákazníka. Nejvyšší soud zašel ve zkoumání účelu ještě dál a za jeho účel považuje soubor hmotných a nehmotných plnění radosti, poznání, vzrušení nebo jiných podobných benefitů.

Při porušení povinností, za které odpovídá pořadatel, nahradí pořadatel zákazníkovi bez zbytečného odkladu vedle vzniklé finanční škody také újmu za narušení dovolené, zejména byl-li zájezd zmařen nebo podstatně zkrácen. Zákonodárce vycházel z toho, že zákazník v případě těchto vad přijde nejen o peníze, ale ztratí řešením vad čas a zážitky.

K jaké situaci musí reálně dojít, aby bylo možné nárok požadovat?

Jedná se o široce aplikovatelné ustanovení, kdy v případě soudního sporu bude vždy záležet na posouzení konkrétní situace. Obecně si lze představit situaci, kdy zákazník uvízne několik dní na letišti, je ubytován v absolutně nevyhovujícím ubytování či v jiném letovisku nebo obdrží svoje zavazadla až ke konci zájezdu. Intenzita porušení povinnosti pořadatele musí být dostatečně závažná.

V České republice existuje judikatura k této problematice, a ačkoliv není obsáhlá, lze právě na ní dobře ilustrovat situace, kdy zákazníkům tento nárok vzniká. Nejvyšší soud v jedné kauze nesouhlasil s tvrzením pořadatele, že vady související s opotřebovaností hotelového pokoje a jeho zařízení a neochota personálu hotelu k řešení těchto komplikací, nemohou zákazníkovi způsobit ztrátu požitku z dovolené. Podle Nejvyššího soudu je nutné vzít v potaz specifické okolnosti případu, konkrétní negativní dopady vad na ztrátu radosti z dovolené. Dále je důležité vždy posoudit, jak dlouho měla dovolená trvat, jaká byla její cena, jaký byl rozsah a závažnost vad, kolik času zákazník strávil řešením těchto vad a jaký měla dovolená pro zákazníka účel a význam.

Například situace, kdy byl zákazník po dobu své dovolené vystaven nadměrnému nočnímu hluku, který byl způsobován průjezdem a parkováním aut u nedalekých diskoték, byla českými soudy uznána za důvodnou pro nárok na kompenzaci újmy za narušení dovolené.

V případě ztracených kufrů bude záležet na tom, jak dlouho byly ztracené, jak velkou část dovolené byli zákazníci bez všech svých věcí, zda v zavazadlech měli léky či jiné nenahraditelné předměty a podobně.

Nelze mít za to, že jakákoliv nepříjemnost, která se na vaší dovolené objeví, vás opravňuje nárokovat si náhradu újmy za narušení dovolené. Na banální situace, jakou je o hodinu zpožděný let, nepříjemná recepční či špatně vychlazené pivo se tento nárok vztahovat nebude.

Existují výjimky, kdy se pořadatel zájezdu může zprostit povinnosti nahradit vzniklou újmu. Jedná se o situace, kdy újma vznikla v důsledku mimořádných okolností, které nemohl pořadatel předpokládat, jako je například nepřízeň počasí, požár a další živelné pohromy.

Na co má zákazník právo?

Zákazník má právo požadovat poskytnutí přiměřeného zadostiučinění. Podle občanského zákoníku nemusí být poskytnuto pouze finanční zadostiučinění. U drobnějších zásahů a vad postačí morální zadostiučinění pouhou omluvou. Občanský zákoník však neuvádí, jaké výše má finanční zadostiučinění dosahovat. V České republice nemají zatím soudy mnoho zkušeností s uplatňováním újmy za narušenou dovolenou a pro určení požadované výše lze podpůrně použít mezinárodní dokumenty jako ITQ či tzv. Frankfurtskou tabulku. Pro určení výše zadostiučinění můžeme vycházet i z ceny zájezdu, rozsahu komplikací a osobního významu pro zákazníka. Neměla by hrát roli výše příjmů zákazníka. Podle názoru Nejvyššího soudu má být zadostiučinění v takové výši, aby vyvážilo a zmírnilo nepříznivý následek neoprávněného zásahu.

JUDr. Sandra Sophia Loudová
advokátní koncipientka
loudova@langmeier.cz

Jsme součástí skupiny AEQUITAS Group.
Aequitas Group