Média & PR

Klidná dovolená 2. - Jak postupovat při vadách zájezdu

23. 07. 2024

Klidná dovolená 2.

Období letních dovolených je v plném proudu. Většina z nás se těší, jak si vysněný týden, na který se těší celý rok, užije v maximálním klidu, odpočne si a zrelaxuje. Ale co když se dočkáte opaku? Co když vaše dovolená nesplňuje většinu z toho, co inzerovala cestovní kancelář? Máte právo domáhat se nápravy? Jak postupovat při zjištění vad zájezdu?

V minulé části seriálu Klidná dovolená jsme se zaměřili na vady zájezdu. Už si dokážeme určit, že neodpovídající pokoj na hotelu a nedostatek deklarovaného jídla v all insclusive je považováno za vadu zájezdu, což bylo potvrzeno i obsáhlou soudní judikaturou.

Jaká práva vznikají zákazníkovi při existenci vad zájezdu? Jak tedy postupovat v případě, že zájezd má vady?

Jak již bylo výše uvedeno, v prvé řadě je nutné pořadateli vytknout všechny vady a určit mu pro jejich odstranění přiměřenou lhůtu. Přiměřenost této lhůty je ponechána na zákazníkovi. Je však zřejmé, že při zájezdu trvajícím 6 nocí není možné čekat týden na zjednání nápravy. Pro případný spor je vždy vhodné krom ústní komunikace komunikovat s pořadatelem písemně. Pořadatel by měl odstranit vytknuté vady v poskytnuté lhůtě.

Pokud nedojde k odstranění vytknutých vad pořadatelem, zjedná si zákazník nápravu sám a vzniklé náklady mu následně uhradí pořadatel. Zákazník si například doplatí za větší pokoj či za jiný druh stravování. U závažných vad, které významně ovlivňují poskytování zájezdu, má pořadatel povinnost strpět odstoupení od smlouvy o zájezdu. Zákazník má právo na zajištění dopravy zpět nebo na jiné místo. Těmto závažným vadám a tomu, co lze pod ně zařadit, jsme se věnovali v minulém článku.

Pořadatel musí také zajistit případnou náhradní přepravu zákazníka a poskytnout zákazníkovi v případě neočekávaných změn (změna hotelu, letoviska, stravování) náhradní řešení na stejné úrovni. Zákazník v této situaci může odmítnout opatření pořadatele vedoucí k řádnému pokračování zájezdu, pokud k tomu má oprávněný důvod. Pokud nebude možné dodržet stejnou úroveň, jaká byla deklarována a zaplacena, poskytne pořadatel zákazníkovi přiměřenou slevu.

Pokud zákazník vady řádně vytkne, má právo na slevu z ceny zájezdu v přiměřené výši dle rozsahu a trvání vady. Obecně se doporučuje uplatnit svůj nárok neprodleně, nejpozději do jednoho měsíce po skončení zájezdu. Občanský zákoník nijak nestanovuje, podle čeho má být sleva určena. V praxi jsou pro určení její výše používány mezinárodní dokumenty jako ITQ či tzv. Frankfurtská tabulka. Jedná se o dokumenty, které nejsou právně závazné a soudy k nim mohou, ale také nemusí přihlédnout. Pro posouzení nároku bude vždy záležet na okolnostech konkrétního případu.

JUDr. Sandra Sophia Loudová
advokátní koncipientka
loudova@langmeier.cz

Jsme součástí skupiny AEQUITAS Group.
Aequitas Group