Média & PR

Klidná dovolená 1. - Vady zájezdu

22. 07. 2024

Klidná dovolená 1.

Období letních dovolených je v plném proudu. Většina z nás se těší, jak si vysněný týden, na který se těší celý rok, užije v maximálním klidu, odpočne si a zrelaxuje. Ale co když se dočkáte opaku? Co když vaše dovolená nesplňuje většinu z toho, co inzerovala cestovní kancelář? Máte právo domáhat se nápravy? Jak postupovat při zjištění vad zájezdu?

Připravili jsme pro vás krátký seriál shrnující možné komplikace spojené se zájezdem s ohledem na úpravu občanského zákoníku a soudní praxi.

Úpravu zájezdu a jeho případných vad najdeme v občanském zákoníku, konkrétně § 2521 a dále. Zájezd je považován za službu svého druhu. Jedná se o věcné plnění, které je pořadatel pro zákazníka povinen obstarat. Jeho obsáhlejší definici najdeme v zákoně o cestovním ruchu, podle kterého se jedná o soubor alespoň dvou různých služeb cestovního ruchu v tomto zákoně definovaných.

Cestovní kanceláře a další osoby organizující zájezdy občanský zákoník označuje za pořadatele. Pořadatelem je dle občanského zákoníku i zprostředkovatel zájezdu, tj. třetí osoba předávající pouze údaje o zákazníkovi, či osoba bez příslušného živnostenského oprávnění. Na zájezd koupený od těchto osob dopadají stejná pravidla jako na zájezdy koupené od cestovní kanceláře, což vede ke větší ochraně zákazníků. I nepodnikající subjekty, jako jsou spolky, školy organizující kombinaci dopravy, ubytování a služeb cestovního ruchu, jsou považovány za pořadatele.

Pokud se v průběhu zájezdu objeví vady, které zákazník bez zbytečného odkladu vytkne pořadateli zájezdu, a pořadatel vadu/vady neodstraní, má zákazník možnost od zájezdu odstoupit a požadovat náhradu nezbytných nákladů. Co je vlastně vada zájezdu a jaká musí být její závažnost?

Obecně lze shrnout, že v průběhu zájezdu se můžeme setkat se dvěma kategoriemi vad. Běžné vady si představme jako drobné vady a nepříjemnosti (např. drobné nedostatky ubytování), jejichž nápravu má povinnost zjednat pořadatel zájezdu, často prostřednictvím poskytovatele ubytování. Pokud tak neučiní, zákazník si může zjednat nápravu sám na vlastní náklady a následně bude požadovat náhradu nezbytných nákladů po pořadateli.

Krom běžných vad existují vady značně ovlivňující kvalitu zájezdu, označme je jako významné vady s odkazem na směrnici EU o souborných cestovních službách. Pod tyto závažné vady spadají situace, kdy není některá ze služeb cestovního ruchu, která je součástí zájezdu, poskytována v souladu se smlouvou o zájezdu. Občanský zákoník tuto situaci popisuje dosti obecně, proto je potřeba k výkladu použít soudní praxi, podle které má zájezd vady, pokud není způsobilý ani částečně naplnit hospodářský účel, za nímž byla smlouva o zájezdu uzavřena. Tím je účel smlouvy o zájezdu zcela zmařen. Zájezd tedy považujeme za vadný, pokud neodpovídá tomu, co bylo ujednáno ve smlouvě a zákazník má právo odstoupit od smlouvy o zájezdu bez dalšího.

V praxi si lze představit situace, kdy hlavním cílem zájezdu je například návštěva významného poutního místa, kdy z pochybení na straně cestovní kanceláře není zákazníkovi umožněno či zajištěno ho navštívit. Dalším příkladem je zájezd s cílem absolvovat jazykový kurz na určité jazykové úrovni, kdy cestovní kancelář vlastním pochybením zajistí kurz v jiné úrovni. Pro zákazníka se pak stává celý zájezd zbytečným a hospodářsky bezúčelným.

Existencí vad zájezdu a jejich rozsahem se často zabývají i soudy. Zhodnocení rozsahu vady a její „významnosti“ je totiž zásadním faktorem pro nárok zákazníka na získání slevy, náhradního plnění či odstoupení od smlouvy.

Nejvyšší soud například dospěl v jednom rozsudku k závěru, že za charakter ubytování a jeho okolí nese odpovědnost pořadatel. Pokud pořadatel inzeroval ubytování a jeho okolí jako klidné tiché místo vhodné pro rodinnou dovolenou a tuto skutečnost na dotaz zákazníka potvrdil, avšak ve skutečnosti bylo ubytování na velice hlučném a rušném místě, došlo ze strany pořadatele k porušení povinnosti vyplývající ze smlouvy o zájezdu. Zákazník má tak nárok na vrácení rozdílu v ceně poskytovaných služeb s ohledem na nižší kategorii ubytování.

Pokud si objednáte zájezd určitých kvalit – počet postelí a přistýlek, forma stravování all inclusive, klimatizace na pokoji, hotelový bazén, avšak po příletu do destinace jste ubytování v neodpovídajícím ubytování, jedná se o vadu zájezdu a máte možnost reklamovat zájezd po zjištění těchto nedostatků. Pokud pořadatel sám nezjedná nápravu, lze si doplatit jiný hotel vyšší kategorie a následně tyto další náklady nárokovat na pořadateli.

I změna pokoje na jiný bez poskytnuté přistýlky, nedodržení deklarované podlahové plochy pokoje, výhledu na moře či nedostatek deklarovaného množství jídla lze považovat za vadu zájezdu. Rozsah této vady v případném sporu vždy bude muset posoudit soud.

Nenechte se ošálit tvrzením pořadatelem zájezdu, že neovlivní například kvalitu ubytování a chování personálu. Podle § 2542 občanského zájezdu pořadatel odpovídá zákazníkovi za splnění povinností ze smlouvy o zájezdu bez ohledu na to, zda služby v rámci zájezdu poskytuje on nebo jiné osoby. Této povinnosti se pořadatel ve smlouvě o zájezdu nemůže zprostit. I v případě změny hotelu, o které nebyl zákazník předem informován, mu vzniká právo z vadného plnění.

JUDr. Sandra Sophia Loudová
advokátní koncipientka
loudova@langmeier.cz

Jsme součástí skupiny AEQUITAS Group.
Aequitas Group