Média & PR

Klamání spotřebitelů akčními cenami

13. 01. 2025

Klamání spotřebitelů akčními cenami Foto: Česká obchodní inspekce

O skutečnosti, že jsou Češi označovány jako milovníci slev, akcí a výhodných koupí, není pochyb. Podle analýzy* jsou dvě třetiny peněz, co Češi utratí za potraviny a drogerii, utraceny za zboží v akci. Obchodní řetězce si jsou dobře této české vlastnosti vědomi a stále hýří slevami. Jsou ale vždy uváděné slevy opravdovými slevami? Nejedná se jen o výhodnou cenu jen na oko? K této problematice vydal Krajský soud v Plzni zajímavý rozsudek, na který se v tomto článku zaměříme.

V průběhu loňského roku odhalila Česká obchodní inspekce nekalé jednání obchodního řetězce Albert ČR, které vedlo k uvádění spotřebitelů v omyl. Uváděné výhodné akce a slevy na zboží klamaly spotřebitele a na první pohled zobrazovali velikou slevu. Při podrobnějším prozkoumání cenovky mohl spotřebitel odhalit, že uvedená nová cena „slevová“ je sice poloviční než tučně uvedená cena původní, avšak velmi malým písmem uvedená nejvýhodnější cena za posledních 30 dní je nižší, než tato cena „slevová“. Jednodušeji řečeno obchodník zvolil taktiku uvedení falešné původní ceny (pro všímavého zákazníka musela být cena absolutně nesmyslně vysoká), v porovnání se kterou se nová „slevová“ cena levnější dokonce o 44 % zdála býti opravdu výhodná. Nejvýhodnější cenu za posledních 30 dní obchodník sice na cenovce uváděl také, ale byla velmi malým písmem a mezi ostatními cenami se ztrácela. Navíc na cenovce byl malým písmem uveden údaj, že nová „slevová“ cena je vyšší o 6 % než nejvýhodnější cena za posledních 30 dní.

Podle zákona o ochraně spotřebitele mají prodávající od roku 2023 povinnost informovat o nejnižší ceně výrobku, za kterou byl stejný výrobek u daného prodejce nabízen v době 30 dnů před poskytnutím slevy. Tato povinnost se nevztahuje k cenám výrobků, které mají krátkou trvanlivost či podléhají rychle zkáze (např. mléčné výrobky a lahůdky). Cílem tohoto ustanovení je zabránit obchodníkům v umělém zvyšováním uváděné původní ceny a tím klamat spotřebitele ohledně výhodnosti slevy.

Ačkoliv se celá kauza může jevit jako nicotný problém, ve výsledku by mohli býti tímto druhem klamání spotřebitelé dále vedeni v omyl a právní úprava o nutnosti uvádění nejvýhodnější ceny za posledních 30 dní by tak byla pouhou formalitou. O celém případu rozhodoval Krajský soud v Plzni. K uvádění ceny se Krajský soud v Plzni vyjádřil tak, že u zákonem stanovené povinnosti o uvádění ceny za posledních 30 dní je podstatné, aby spotřebitel chápal, za jakou cenu se zboží prodávalo dříve a kolik stojí nyní. Dle názoru soudu by jakékoliv jednání, které tento cíl maří, například uvedením nerealistické původní ceny nebo její skrývání před zákazníkem, která nebyla nejnižší za posledních 30 dní, přímo popíralo účel a smysl dotyčného ustanovení.

Je nezbytné k zákazníkům přistupovat jako k průměrným spotřebitelům, kteří ačkoliv jsou dostatečně pozorní, informovaní a opatrní, jsou stále zranitelní vůči klamavým informacím. Spotřebitel spoléhá na serióznost prodejce a není tak jeho povinností všechny uváděné ceny ověřovat. Informace o uvedených slevách mají být dostatečně srozumitelné, transparentní a věrohodné.

Krajský soud v Plzni poukazoval i na skutečnost, že cenovka u předmětného zboží působila vizuálně na průměrného spotřebitele tak, že na první pohled přitáhlo tučně vyznačené velké cenové zvýhodnění (vysoká původní cena, sleva 44 %), a tím docházelo k zneužití důvěry spotřebitele ve férové jednání prodejce. Průměrného spotřebitele tak cenovka vizuálně naláká, spotřebitel zhodnotí výhodnost koupě, rozsah slevy a nebude se již pídit po tom, zda informace uvedené na cenovce tučným písmem jsou pravdivé či nikoliv. Je tak uveden v omyl.

Podle názoru soudu až teprve extrémně pozorný spotřebitel, například ten, který důvěru ve férové jednání prodejce nemá, se dostane až k z vizuálního hlediska k desátému údaji obsahující text „Nejvýhodnější cena za posledních 30 dní".

Společnost Albert ČR se v průběhu soudního jednání odkazovala na to, že sami spotřebitelé informaci o nejnižší ceně nepovažují za podstatnou. Tento závěr měl plynout ze zákaznického průzkumu společnosti Albert ČR. Podle názoru ČOI je však zřejmé, že spotřebitelé při nákupech u společnosti Albert ČR nejnižší ceny neřeší, protože dle grafické úpravy cenovek a uvedení slevy ani nemají šanci si nejnižší ceny za posledních 30 dní všimnout. Na rozdíl od ceny přeškrtnuté a z odvozeného procentuálního vyjádření slevy ji navíc nebudou považovat za údaj, který odvolatel považuje za důležitý a kterým mínil naplnit požadavky právní úpravy.

Závěrem je nutné uvést, že je zajisté velmi přínosné, že se soudy zabývají nekalým jednáním velkých obchodních řetězců a tyto nekalé praktiky se snaží postihovat. Fantazie prodejců ale nezná mezí a v předvánočním čase nebylo vzácností v obchodech vidět čokoládové vánoční kolekce za 600 Kč. Proč tomu tak bylo? Obchodníci tak uměle nastavovali cenu, aby mohli následně deklarovat obří slevu na stejný produkt. Spotřebitelům tak nezbývá než být obezřetní a nenechat se ošálit každou slevovou akcí.

Autor: JUDr. Sandra Sophia Loudová, advokátní koncipient

  • Analýza společnosti NielsenIQ
Jsme součástí skupiny AEQUITAS Group.
Aequitas Group